Viime vuoden lopulla julkistetussa CC2022-päivityksessä on tuotu mielenkiintoisella tavalla osia Adoben Capture mobiilisovelluksesta InDesigniin. Uusi Object – Extract From Image-komento mahdollistaa kirjainmuotoilujen ja väriteemojen kaappaamisen kuvasta sekä kevyen vektoroinnin.
Etsi fontti ja tallenna tekstityyli kuvasta
Toisinaan on hyödyllistä saada kuvasta napattua esim. kyltissä tai logossa käytetty kirjasinmuotoilu muuhunkin käyttöön. Photoshopissa on ollut saman tyyppinen toiminto jo pitkään, samoin Adoben Capture-mobiiliapplikaatiossa. Komennolla Object- Extract from Image – Type saman voi nyt tehdä myös suoraan InDesigniin tuodusta kuvasta. Käyttöliittymässä asetetaan valintakahvat valittavan tekstin mukaan ja oikean reunan asetuksissa voit kirjoittaa mallitekstin. Painikkeella InDesign hakee fonttiehdokkaita Adobe Fonts-palvelusta.
Edit painikkeella kaapattua tekstimuotoilua voi jatkojalostaa esim. rivi- ja merkkivälin suhteen, tuunauksen jälkeen tekstimuotoilu tallennetaan CC-kirjastoon joko merkki- tai kappaletyylinä.
Kevyttä vektorointia suoraan InDesignissa
Illustratorin Image Trace-toiminto on toki Adobe tuoteperheessä tähän paras kampe, mutta jos se ei ole vaihtoehto niin ”kevyt versio” on nyt käytettävissä InDesignissa komennolla Object Extract from Image – Shapes. Avautuvassa ikkunassa on kevyet säädöt vektroinnin yksityiskohtien runsauden suhteen, sekä myös pyyhekumityökalu viimeistelyyn. Vektoroitu muoto tallennetaan CC-kirjastoon josta sitä voi käyttää kaikissa CC-sovelluksissa.
Nappaa väriteema kuvasta
Työkalupaletissa oleva Color Theme- pipetti on ennallaan mutta erillinen värietema paneeli on poistunut. Tilalle on tullut Extract Color Theme-toiminto. Toiminnolla voit poimia sijoitetusta kuvasta 5 väriä, teemaa voi muokata siirtämällä kuvan pisteitä. Lisäksi on valittavissa erilaisia ”tunnelmia”. Nämäkin teemat tallennetaan CC-kirjastoon. Etuna tässä vanhaan väriteemapipettiin verrattuna on tuo teeman muokkausmahdollisuus ennen tallennusta, varjopuolena taasen että värit ovat RGB-tilassa.
Tämä artikkeli on ensimmäisen kerran julkaistu Print&Media-lehdessä Joulukuussa 2021