Kuinka Google Marketing Platformin analytiikkatyökaluja käytetään tehokkaasti

Googlen Marketing Platform sisältää neljä analytiikkatyökalua: aiemmin tuttujen Google Analyticsin ja Google Tag Managerin rinnalle ovat tulleet Data Studio ja Optimize. Google Data Studio on kaikille organisaatioille veloitukseton järjestelmä, joka auttaa eri datalähteiden yhdistämisessä, datan visualisoinnissa sekä raportoinnissa. Google Optimizen avulla organisaatiot voivat tehdä personointia sekä versio- ja monimuuttujatestejä optimoidessaan verkkopalvelujaan.

Koulutuksen aikana saat hyvän käsityksen siitä kuinka Googlen analytiikkatyökaluja voi hyödyntää verkkopalvelun analysoinnissa ja optimoinnissa. Koulutuksen alussa käydään läpi kuinka eri työkalut linkittyvät toisiinsa ja mikä on Google Marketing Platform kokonaisuudessaan.

Lisäksi saat konkreettisen käsityksen kuinka Google Data Studio toimii, minkälaisia datan lähteitä voit järjestelmässä käyttää ja miten voit visualisoida dataa. Näin ymmärrät kuinka voit esittää ja jakaa organisaatiolle hyödyllistä tietoa. Lisäksi käydään läpi minkälaista personointia ja konversio-optimointia voit tehdä Google Optimizen avulla. Tämä koulutus on ehdoton jokaiselle verkkopalvelun kehityksen parissa työskentelevälle ja Google Marketing Platform tuotteita käyttävälle.

Miksi osallistua?

1. Ymmärrät kuinka Google Data Studiota voidaan käyttää tehokkaasti ja oikein datan esittämisessä sekä jakamisessa.
2. Ymmärrät minkälaisia datan lähteitä voit käyttää ja miten dataa voi yhdistää.
3. Osaat toteuttaa organisaatiolle raportin / dashboardin Google Data Studion avulla.
4. Ymmärrät kuinka Google Optimizea voidaan hyödyntää verkkopalvelun personoinnissa ja optimoinnissa.
5. Osaat tehdä yksinkertaisia versio- eli A/B-testejä Google Optimizen avulla.

 

Kurssin kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville. Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille markkinoinnin sekä verkkopalvelujen kanssa toimiville henkilöille. Et tarvitse aiempaa osaamista Google Marketing Platformin työkaluista.

Koulutuksen sisältö

Google Marketing Platform

• Digitaalisen analytiikan infrastruktuuri ja Googlen analytiikkatyökalut
• Erilaisia datan lähteitä

Google Data Studio
• Google Data Studion käyttöönotto
• Data Studio käyttöliittymä
• Erilaiset datan lähteet ja konnektorit
• Raportin / dashboardin luominen ja jakaminen

Google Optimize
• Google Optimizen käyttöönotto
• Optimizen käyttöliittymä
• A/B-testin toteutus

Google Marketing Platform harjoittelua / klinikka
• Google Tag Manager, Analytics, Data Studio, Optimize harjoittelua
• Klinikka: mahdollisuus sparrata kouluttajan kanssa ryhmässä tai organisaatiokohtaisesti

Kurssin kouluttajat

Petri Mertanen

Certified Analytics Consultant

Google Tag Manager Fundamentals-, Google Ads Fundamentals- ja Google Analytics Qualification -sertifikaatit

Petrillä on yli kymmenen vuoden kokemus analytiikan hyödyntämisestä ja kehittämisestä eri kokoisissa asiakasyrityksissä sekä median parissa. Hänellä on myös kokemusta ja näkemystä nykyaikaisten analytiikkatyökalujen hyödyntämisestä ja analysointiprosessin kehittämisestä.