Kuinka Google Marketing Platformin analytiikkatyökaluja käytetään tehokkaasti

Googlen Marketing Platform sisältää neljä analytiikkatyökalua: aiemmin tuttujen Google Analyticsin ja Google Tag Managerin rinnalle ovat tulleet Data Studio ja Optimize. Google Data Studio on kaikille organisaatioille veloitukseton järjestelmä, joka auttaa eri datalähteiden yhdistämisessä, datan visualisoinnissa sekä raportoinnissa. Google Optimizen avulla organisaatiot voivat tehdä personointia sekä versio- ja monimuuttujatestejä optimoidessaan verkkopalvelujaan.

Koulutuksen aikana saat hyvän käsityksen siitä kuinka Googlen analytiikkatyökaluja voi hyödyntää verkkopalvelun analysoinnissa ja optimoinnissa. Koulutuksen alussa käydään läpi kuinka eri työkalut linkittyvät toisiinsa ja mikä on Google Marketing Platform kokonaisuudessaan.

Koulutuksen aikana saat konkreettisen käsityksen kuinka Google Analytics toimii ja minkälaisia perusraportteja sekä -toiminnallisuuksia järjestelmästä löytyy. Näin ymmärrät kuinka voit hyödyntää kerättyä dataa verkkopalvelun kehityksessä. Lisäksi käydään läpi Google Analyticsin tuoreimpia ja kehittyneempiä ominaisuuksia, joiden avulla viet analytiikan hyödyntämisen astetta pidemmälle. Tämä koulutus on ehdoton jokaiselle verkkopalvelun kehityksen parissa työskentelevälle ja Google Marketing Platform tuotteita käyttävälle.

Miksi osallistua?

1. Ymmärrät kuinka Google Analyticsia voidaan käyttää tehokkaasti ja oikein verkkopalvelujen kehittämisessä.
2. Ymmärrät kuinka Google Analytics toimii ja mitkä sen mahdollisuudet ovat.
3. Osaat hyödyntää Google Analyticsin perusraportteja ja osaat tulkita kerättyä dataa.
4. Ymmärrät mitä Google Analyticsin kehittyneemmät toiminnallisuudet ovat ja pystyt hyödyntämään niitä datan analysoinnissa.

Kurssin kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville. Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille markkinoinnin sekä verkkopalvelujen kanssa toimiville henkilöille. Et tarvitse aiempaa osaamista Google Marketing Platformin työkaluista.

Valmistautuminen koulutukseen

Osallistujan tulee ottaa koulutukseen mukaansa oma kannettava tietokone. Osallistujalla on oltava Gmail-sähköpostiosoite tai Google-tunnus, jonka voi tehdä omasta työsähköpostiosoitteesta täällä (suositus): https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail?hl=en

Pyydä katselu-, editointi- tai admin-oikeudet Gmail-osoitteelle tai Google-tunnuksellesi, organisaation mahdollisesti jo käytössä olevalle Google Analytics tilille. Tarvittaessa voit käyttää myös Googlen Demo-tiliä tämän linkin kautta: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount

Koulutuksen sisältö

Google Marketing Platform ja Analytics

  • Digitaalisen analytiikan infrastruktuuri ja Googlen analytiikkatyökalut
  • Google Analytics käyttöliittymä – raportointipuoli

Google Analytics perusraportit

  • Yleisöraportit
  • Liikenteen lähteet
  • Sisältöraportit
  • Konversio- ja verkkokaupparaportit

Google Analytics – toimintaa ohjaavat toiminnallisuudet

  • Google Analytics räätälöidyt raportit
  • Hälytykset
  • Intelligence

Google Analytics kehittyneemmät raportit

  • Mainonnan seuraaminen / liikenteen lähteiden tägittäminen
  • Monikanavaraportit (MCF, multi-channel funnels)
  • Attribuutioraportit

Kurssin kouluttajat

Petri Mertanen

Certified Analytics Consultant

Google Tag Manager Fundamentals-, Google Ads Fundamentals- ja Google Analytics Qualification -sertifikaatit

Petrillä on yli kymmenen vuoden kokemus analytiikan hyödyntämisestä ja kehittämisestä eri kokoisissa asiakasyrityksissä sekä median parissa. Hänellä on myös kokemusta ja näkemystä nykyaikaisten analytiikkatyökalujen hyödyntämisestä ja analysointiprosessin kehittämisestä.