Corellialla on uusi osoite! Löydät meidät syyskuun alusta lähtien osoitteesta Kalevankatu 9, 00100 Helsinki, Hotelli Tornin kanssa samassa korttelissa. 

Tiedustelut myynti@corellia.fi tai 040 7070 202

Sisällöntuottaja – koodin oikeellisuus on sinun vastuullasi

HTML osaaminen on edelleen ajankohtaista

Kirjoitin noin vuosi takaperin oikein tehdyn HTML-merkkauksen merkityksestä hieman rikinkatkuisen postauksen (linkki artikkelin lopussa). Otti nimittäin ns. pattiin se kuinka virheellistä koodia sivustojen testauksessa tulee vastaan ja kuinka sitä koodia tuottaa kokeneet ja muutoin ammattitaitoiset tekijät. Ottaa muuten edelleen pattiin sama asia 😉

Mutta koskee HTML-koodin oikeellisuuden osaaminen myös muita. Ennen kaikkea se on tärkeää kaikille sisällöntuottajille. Toistan kaikille sisällöntuottajille.

Sivustojen toimivuudessa, menestymisessä hakukoneiden hakutuloksissa ja saavutettavuuden toteutumisessa on ensiarvoisen tärkeää, että ne henkilöt, jotka ylläpitävät sivustoja, osaavat tuottaa sisältöä käyttäen kelvollista HTML-koodia. Sanon koodia, vaikka varsinaista ”koodia” ei kirjoitettaisikaan.

Eikö koske sinua? Koska et kirjoita HTML:ää vaan käytät WordPressiä, Sharepointtia tai jotain muuta julkaisujärjestelmää. Väärin, kyllä koskee. Ja itse asiassa koskee juuri sinua.

Nimittäin kaikki sisältö, joka käyttäjän selaimelle lähtee, lähtee HTML koodina. Ja kaikki valinnat julkaisujärjestelmän sisältöeditorissa tarkoittavat muutoksia tähän koodiin. Ei riitä, että osaat tuottaa hyvää tekstiä ja hallitset viestinnän. Sinun on hallittava myös tekniikkaa.

HTML perusteiden osaaminen on erittäin tärkeää sisällöntuottajille

Kaikki Julkaisujärjestelmät tuottavat HTML-koodia, josta sivustolla vierailevien käyttäjien näkemät sivut muodostuvat. Kun lisäät kappaleen tekstiä WordPress-sivustolle lisäät <p>-elementin. Kun lisäät otsikon WordPress-sivustolle, lisäät HTML:n otsikkoelementin ja joudut valitsemaan otsikon tason; h1, h2, h3, h4, h5 tai h6. Kun lisäät kuvalle vaihtoehtoisen tekstin lisäät img-elementille alt-attribuutin. Kun lisäät sivulle linkin teet sen käyttäen a-elementtiä. Eli vaikutat sivun rakenteeseen ja siten sivun lähdekoodin oikeellisuuteen ja esimerkiksi sivun toimintaan ruudunlukuohjelmalla.

Koko ajan kun tuotat sisältöä verkkoon, oli työkalusi mikä tahansa, tuotat HTML-merkkausta ja sen oikeellisuus on tärkeää. Kun lisäät otsikon et saa valita sitä sen mukaan miltä otsikko näyttää vaan otsikon tason mukaan. Sinun on tunnettava sivun rakenne ja osattava valita käyttöön oikea elementti ja käyttää sitä oikealla tavalla.

Kuka vastaa sisällön oikeasta HTML-koodista – Sisällöntuottaja

Sisällöntuottajat ovat suurimmassa vastuussa sivustojen sisällön HTML-merkkauksen oikeellisuudesta. Käytännössä ”koodarit” luovat vain sivuston tekniikan, jolla sisällöntuottajat tekevät sivuja/sivujen sisältöä. Eli sisällöntuottajat ovat niitä, joiden pitää oikeasti tuntea HTML-merkkauksen perusteet, jotta osaavat tuottaa sisällön oikein.

Sisällöntuottaja – tee itsellesi palvelus ja varmista, että hallitset sisällöntuotannon tekniikat. Tule kurssille.

Pidän jälleen HTML ja CSS perusteet viestinnän ammattilaiselle -kurssin 30-31.1.2023. Ilmoittaudu mukaan: HTML ja CSS viestinnän ammattilaiselle -kurssi

Kurssin tarkoituksena ei ole tehdä sinusta web-koodaria (eikä se kahdessa päivässä onnistuisikaan) mutta opit ymmärtämään miten koko verkko toimii. Opit mm. verkon toimintaperiaatteet, miten rakentuvat oikein HTML-koodilla, miten muokkaat sivuje ulkoasua CSS muotoilusäännöillä. Kurssin tarkoitus on antaa sellainen ymmärrys HTML ja CSS koodista, että hallitset sisällöntuotannon oikein millä hyvänsä julkaisujärjestelmällä sisältöä tuotatkaan.

HTML ja CSS perusosaaminen on oikeasti jokaisen verkkosisältöjä tuottavan tai muokkaavan ammattitaitoa eikä se ole pahitteeksi myöskään sivustoja suunnittelevillekaan.

Jos haluat kysyä tarkemmin kurssin soveltuvuudesta itsellesi, lähetä minulle sähköpostia kari@corellia.fi

Linkki aiempaan artikkeliin HTML – mitä väliä miten tehdään