Vieraskynä: Nopeus Ratkaisee Mobiilissa

Vieraskynä: Nopeus ratkaisee mobiilissa

Kuinka usein jätät menemättä verkosivustolle kännykällä tai tabletilla? Sivut latautuvat hitaasti tai sinulta kysytään pahimmassa tapauksessa useampaakin asiaa ennen kuin pääset lukemaan esimerkiksi Facebook-ystäväsi suositteleman uutisen.

Neljä sekuntia ei kuulosta pitkältä ajalta, mutta tuntuu pitkästyttävältä. Varsinkin jos tämä aika vielä pitkittyy tien päällä hitaan mobiiliyhteyden ansiosta tai odotus keskeytetään edes yhden kerran käyttäjän huomiota vaativalla kysymyksellä.

Helposti hidasta?

Mikä avuksi kun sivustojen näppärää toteutusta varten WordPress vaikuttaa täydelliseltä ratkaisulta? Responsiivisten joka näyttökoolle sopivien sivustojen tekeminen on suoraviivaista. Myös ammattimaisesti tehtyjä teemoja saa muutamalla kympillä ja niistä saa koulittua omannäköisen lopputuloksen kohtuullisella vaivalla. Sopivien lisäosien avulla saa vielä hoidettua asiakaspalvelun automatisointia esimerkiksi näppärillä webbilomakkeilla. Kaiken tämän helppouden jälkeen vastassa on kuitenkin usein sivuston tuskastuttava hitaus.

Suunnittele siinä sitten hyvää käyttökokemusta kun mobiiliselailijan alkuvaikutelma ehtii muistuttaa hetken enemminkin ruuhkautuneeseen puhelinpalveluun soittamista. Nopeus on siis saatava kuntoon samalla kun sivustovierailijalle mahdollistetaan miellyttävä pääsy haluttuun sisältöön ja palveluihin ajasta ja paikasta riippumatta.

Miten etenen?

Ennen sen teknisempiä sivuston nopeusvirityksiä kannattaa tietysti kokeilla omaa sivustoa erilaisilla laitteilla sekä nettiyhteyksillä ja arvioida onko nopeus ensimmäinen parannusta vaativa asia. Syvällisempää tietoa sivustojen nopeuden vaikutuksesta sivustovierailijoiden käyttäytymiseen löytyy tästä parin vuoden takaisesta Tammy Evertsin kirjoituksesta. Lisäksi suorituskyvyn mittauskokeiluihin pääsee nopeasti käsiksi seuraavasta 10 ilmaista nettisivujen nopeustestiä listaavasta jutusta, joka sisältää edelleen ajantasaisen setin käyttökelpoisia työkaluja.

Lisää webin käyttäjäkokemuksen parantamisesta kertovia kirjoituksia seuraa sitä mukaa kun päivitämme omaa koulutusmateriaaliamme Corellialla pidettävälle seuraavalle käyttäjäkokemusaiheiselle kurssillemme: “Mitä rautalankojen ja Photoshopin jälkeen? Käytettävyyden suunnittelu, testaus ja mittaaminen. (2 pv)”
———-

– Janne –

Janne Pitkänen (Mr.)
+358 50 4014975
www.adusso.com

Janne Pitkänen on käyttökelpoisuuden puolestapuhuja, joka kouluttaa käyttökokemuksiin perustuvaa lähestymistapaa bisneskriittisten järjestelmien toteuttamiseen.

Juha Laamanen

Juha Laamanen

Juha on lähes kymmenen vuoden ajan päätoimekseen kouluttanut ihmisiä Photoshopin, InDesignin ja Illustratorin saloihin. Entisenä valokuvaajana (mm. Image Kustannus) Juhalla on myös kaytännön työkokemusta. Asiantuntijana Juha painottaa ratkaisukeskeisyyttä ja käytännönläheisyyttä. Konsultaatio tai koulutus voi olla onnistunut vain jos sillä on tavoitteet konkretiassa.

This Post Has 0 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *