Adobe Dimension -oivallinen 3d-apuri

Adobe Dimension on helppokäyttöinen työkalu, jolla graafikko voi helposti luoda mallinnuksia pakkaussuunnitteluprosessin osana. Dimension ei ole varsinainen 3D-objektien suunnittelutyökalu, vaan softa jolla 3D-objekteihin voidaan tuoda taustoja, pintamateriaaleja, grafiikkaa ja valaistuksia. Työstettävää projektia voi käsitellä 3D-näkymässä ja siitä voi luoda erilaisia tulostusrendauksia vaikkapa asiakasdemoihin jne. Mikäli olet jo Adobe CC-paketin käyttäjä, Dimension on käytössäsi ilman eri korvausta.

Dimensionin käytön pääperiaatteet

Kun projekti on luotu ensimmäinen vaihe on 3D-objektin (1 tai useampi ) tuominen. Dimensionissa itsessään ei yleensä luoda näitä objekteja (perusmuodot ja 3D-teksti ovat kuitenkin mahdollisia) mutta niitä voi tuoda eri lähteistä:
·      Dimensionin oma objektikirjasto
·      Adobe Stock kuvapankista ostettavat objektit
·      Muut 3D objektit. Dimension tukee mm. .OBJ, .FBX, .STL .SKP GLTF, .GLB, .USD tiedostomuotoja.
Tuominen onnistuu kirjastosta raahaamalla tai File-Import -komennolla. Esimerkin paperikassi ja kahvimuki löytyivät Ohjelman Starter Assets – valikoimasta.
Elementtien sijaintia, asentoa ja skaalausta 3d-tilassa muokataan työkalupaletin valinta-, skaalaus- ja kiertotyökaluilla.

3D-objektit Dimensionin Työtilassa

 

Seuraavaksi liitetään objektiin pinnan materiaali. Materiaaleja tulee ohjelman mukana, mutta myös muissa ohjelmissa tuotettuja materiaaleja voit tuoda tuetut materiaalit: .SBSAR (Substance), .MDL (Adobe Standard Material), .MTL. Esimerkissä on valittu perusvalikoimasta ”Matte” materiaali paperikassille ja ”Cardboard” -kahvimukin rungolle ja ”Plastic” sen kannelle. Objektit ja niiden osat valitaan Adobe -tyyliin valintatyökalulla, jolloin Properties-paneelissa on säädettävissä paljon materiaalin eri ominaisuuksia.

Properties-paneeli materiaalin muokkaustilassa

Materiaalien lisäksi projektin malleihin voidaan tuoda erilaista grafiikkaa. Esimerkissä on tuotu logomateriaalia, mutta myös pintoja voidaan täyttää jatkuvilla täyttögrafiikoilla (Fill).

3D-objektit materiaalien ja grafiikan kera

 

Työstettävää projektia voi tarkastella eri kuvakulmista Orbit-työkalulla ja näitä näkymiä voi tallentaa erikseen muistiin (Camera Bookmark).

Projektiin voidaan tuoda myös taustakuva ja Match Image komennolla malli sovitetaan kuvan perspektiiviin, valaistukseen jne. sopivaksi.
Työskentelyn kestäessä on hyvä huomata, että näyttökuvan laatu ei vielä vastaa lopullista tulosta. paremman kuvan lopputuloksesta saa, kun napsautat Render preview -painikkeen päälle. Siltikin näyttökuva päivittyy melko hitaasti nopeahkollakin tietokoneella.
Kun näkymä on valmis, lopputulos renderöidään valmiiksi kuvatiedostoksi. Tallennetuista Camera Bookmarkeista voidaan rendata kaikki tai vain valitut.

Renderöinnin asetukset

 

Valmis kuva

Tämä artikkeli on ensimmäisen kerran julkaistu Print&Media -lehdessä sekä lehden blogissa: https://pmlehti.fi/blogi/adobe-dimension-osa-1-oivallinen-3d-apuri/

 

Juha Laamanen

Juha Laamanen

Juha on jo 15 vuoden ajan päätoimekseen kouluttanut ihmisiä Photoshopin, InDesignin ja Illustratorin saloihin. Entisenä valokuvaajana (mm. Image Kustannus) Juhalla on myös kaytännön työkokemusta. Asiantuntijana Juha painottaa ratkaisukeskeisyyttä ja käytännönläheisyyttä. Konsultaatio tai koulutus voi olla onnistunut vain jos sillä on tavoitteet konkretiassa.

This Post Has 0 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *