Corellian Verkkokauppaprojekti, Mitä Siitä Opimme?

Corellian verkkokauppaprojekti, mitä siitä opimme?

Tiedän että ei ole kaikkein koleinta höpöttää blogissa omasta puuhastelusta ja busineksesta, niin  silti en malta olla avamaatta hiukan yhtä osaa Corellian webbisivustossa ja tässä meidän “startup” touhussa. Luulenpa että tämä voi kiinnostaa monia ihan oikeastikin. Avoin kurssikalenterimme on nimittäin  toteuttu ihan oikealla verkkokauppa-alustalla. Tämä ei ole aivan tavallista koulutusalalla. Suomalaisen kaupankäynnin kipuilusta verkkoon siirtymisessä on myös riittänyt juttua viljalti viime aikoina, esimerkkinä tämä: http://digitalistnetwork.com/miksi-verkkokauppa-on-niin-helvetin-hankalaa/

Miksi verkkokauppa?

Periaatteessa koulutusyrityksen kalenterikurssiin riittäisi melko yksinkertainen sivu. Sivulla on kurssin sisältö, kouluttajatiedot, päivämäärä ja ilmoittautumislomake joka lähettää osallistujan ilmoittautumisen.  Meillä oli kuitenkin halu toteuttaa tämä osa webbiämme ihan oikeana verkkokauppana koska:

  • se helpottaa ilmoittautumista ja ostamista
  • ratkaisu sisältää itsessään jo tuotehallinnan elementit ja esim. kampanjat
  • mahdollistaa maksamisen luottokortilla ilmoittautumisen yhteydessä
  • se mahdollistaa kirjojen, webinaarien ja online-kurssien myynnin helposti

Miten se tehtiin?

Koska pyörää ei pidä keksiä uudestaan joka kerta päätettiin tietty käyttää jotain valmista alustaa.  Meidän verkkokauppamme on toteutettu avoimen lähdekoodin Magento -järjestelmällä. Magento on eräs monipuolisimmista verkkokauppa alustoista, meidän tarpeisiimme ehkä jopa tarpeettomankin laaja ja mutkikas kokonaisuus. Mutta koska monet kauppasovellukset on suunniteltu pitkälti  kappaletavaran myyntiä silmälläpitäen Magenton räätälöitävyys mahdollisti tuunauksen palvelujen ja koulutusten myyntiin. Tämän ”monimutkaisuuden” vastineeksi kuitenkin Magentosta löytyy jo perusasennuksessa kasapäin toimintoja, joita kilpailijoissa ei välttämättä ole. Up-sell, cross-sell, ladattavat tuotteet, sisältöblokit, analytiikka,  hakukoneoptimointi, monipuoliset asiakastilit, edistyneet promootiot jne. Monet kutsuvat  Magentoa “verkkokauppojen WordPressiksi”.

Varoituksen sana: Magenton laajuus ja monimutkaisuus tarkoittaa sitä että projektiin tarvitaan asiantunteva kumppani. Mikäli haluat tehdä itse oman verkkokaupan myydäksesi vaikkapa lisäravinteita tai jatkojohtoja autotallista käsin on joku helpompi kuukausimaksuun perustuva pilviratkaisu todennäköisesti parempi. Esimerkkinä vaikkapa Shopify. Meillä kumppanina projektissa oli Lamia Oy,  josta projektivastaavana Lauri Järvenpää ja homma toimi oikein hyvin. Kaupan räätälöintiin meni kaikkineen pari viikkoa ja loppu olikin sitten enää meistä itsestämme kiinni. Projekti hankittiin yhdessä Onsight Helsingin kanssa joten kustannukset per yritys puolittuivat. Tämä oli mahdollista koska Magentossa on hieno multisite toiminto, joka mahdollistaa monen kaupan perustamisen saman hallintapaneelin alle vaikka kauppojen asetukset ja ulkoasut olisivat täysin erilaiset! Selvittiin siis yhdellä Magento palvelinasennuksella jonne toteutettiin 2 erillistä kauppa Corellialle ja Onsightille. (Onsightin kauppa ei ole vielä avattu tätä kirjoitettaessa).

Known issues

Kaikilta osin homma ei ole vielä maalissa:

  • Ulkoasu on viimeistelemättä, erityisesti kaupan etusivu ja sen typografia ja värit
  • Responsiivisuus ei toimi kaikilla näyttöleveyksillä aivan oikein
  • Kurssikuvauksen asettelu pitää korjata. Leveillä näytöillä liian leveä palstaleveys pilaa luettavuutta

Nämä ovat jo työn alla ja saadaan fiksattua  tuota pikaa. Mutta eikös se nykyään olekin niin että jos julkaisuhetkellä ei yhtään hävetä niin sitten on hinkattu liikaa 😉

Kommentit ja kehitysehdotukset ja haukutkin ovat tervetulleita. Kommentoi blogiin tai laita meiliä  juha@corellia.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juha Laamanen

Juha Laamanen

Juha on lähes kymmenen vuoden ajan päätoimekseen kouluttanut ihmisiä Photoshopin, InDesignin ja Illustratorin saloihin. Entisenä valokuvaajana (mm. Image Kustannus) Juhalla on myös kaytännön työkokemusta. Asiantuntijana Juha painottaa ratkaisukeskeisyyttä ja käytännönläheisyyttä. Konsultaatio tai koulutus voi olla onnistunut vain jos sillä on tavoitteet konkretiassa.

This Post Has 0 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *