Black Week -kampanja käynnissä!

-50% valikoiduista kursseista 25.11.-6.12. 👉tästä kampanjasivulle!

Esteettömyysdirektiivi ja verkkokaupan saavutettavuus

Kesä 2025 on kohta täällä, vaikka vasta odotellaan joulua 2024. Aika kuluu nopeammin kuin uskoisi varsinkin kun pitäisi varautua tietotekniseen hankkeeseen ja varmistaa verkkokaupan saavutettavuus. Ensi kesänä, tarkemmin 28.6.2025, alkaa esteettömyysdirektiivin vaatimusten soveltaminen.

Esteettömyysdirektiivi edellyttää, että viranomaiset, mutta myös yksityinen sektori tekevät tietyt tuotteet ja palvelut esteettömiksi.

Asia ei ole vallan uusi sillä direktiivin vaatimukset laitettiin kansallisesti toimeen Suomen lainsäädännössä jo 28.6.2022. Kuten direktiivi edellytti. Vaatimusten soveltaminen alkaa hieman reilun puolen vuoden kuluttua eli jos nyt lain voimaan tulosta aika on käytetty lähinnä ihmettelyyn ja peukaloiden pyörittelyyn, niin on korkea aika toimia.

Esteettömyysdirektiivin tavoite

Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on edistää kaikkien käyttäjien, ei yksin, mutta erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin.

Tavoitteena on lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta yhdistämällä niitä koskevia vaatimuksia EU-tasolla sekä tehdä tuotteista ja palveluista esteettömämpiä. Tällä pyritään helpottamaan erityisesti vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää. Esteettömyys tarkoittaa käsitteellisesti rakennetun ympäristön tekemistä kaikille toimivaksi ja saavutettavuudella tarkoitetaan digitaalisen maailman esteettömyyttä. Esteettömyysdirektiivi kuitenkin vaikuttaa moniin digitaalisiin palveluihin.

Saavutettavista digitaalisista palveluista on säädetty ns. digipalvelulaissa (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta). Esteettömyysdirektiivin vaatimuksia on taasen toteutettu tekemällä mm. muutoksia useampaankin lakiin. Tärkeintä kannaltamme kuitenkin on mitä direktiivin asettamat vaatimukset ovat ja keitä ne velvoittavat.

Mitä lain vaatimukset koskevat

Esteettömyysvaatimukset velvoittavat julkisen hallinnon organisaatioita sekä yksityistä sektoria eli kaikkia, jotka tuottavat tai tarjoavat direktiivin alaan kuuluvaa tuotetta tai palvelua kuluttajille.

Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia tuotteita:

  • Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät
  • Maksupäätteet, lippuautomaatit ym. Itsepalvelupäätteet
  • Älypuhelimet
  • Sähköisten kirjojen lukulaitteet
  • AV-median palveluihin käytettävät laitteet

Direktiivin tarkoittamia palveluita ovat mm.:

  • Tietoliikenne ja viestintäpalvelut
  • Verkkosivustot ja mobiilisovellukset
  • Sähköiset matkaliput ja niiden ostaminen
  • Kuluttajien pankkipalvelut
  • E-kirjat ja niiden lukemiseen käytettävät ohjelmistot
  • Verkkokaupat

Keitä laki velvoittaa

Esteettömyysdirektiivin perusteella annettuja säädöksiä sovelletaan yksityiseen ja julkiseen toimijaan, joka saattaa soveltamisalaan kuuluvan tuotteen markkinoille tai tarjoaa palvelua kuluttajalle. Näiden tuotteiden ja palveluiden valmistajien on varauduttava osoittamaan, että tuote tai palvelu on vaatimusten mukainen.

Lain soveltamisessa on kuitenkin muutamia lievennyksiä. Lain velvoitteet eivät koske yrityksiä, joiden:

  • Palveluksessa on alle 10 työntekijää ja
  • Vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai
  • Vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.

Lain veloittavuudessa on siis lievennystä, mutta lain edellyttämät parannukset palveluissa ovat sellaisia, että niiden toteutumisesta hyötyy jokainen toimija – niin palvelun tarjoaja kuin asiakaskin.

Saavutettavuuden toteutumisen varmistaminen, kun vain on järkevää. Eihän yksikään kauppias jättäisi kauppaansa metrin korkuista kynnystä ja suurta osaa asiakkaista oven ulkopuolelle vain siksi, ”että ole lain mukaan pakko”. Kyllä jokainen yhtään älykäs toimija varmistaa, että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas pääsee kauppaan.

Verkkokaupat

Kuten edellä olen listannut, vaikuttaa laki verkkokauppojen ohella moniin muihinkin laitteisiin, sovelluksiin ja palveluihin. Verkkokauppa on kuitenkin helposti ymmärrettävissä ja sen ”esteettömyys” (saavutettavuus) pitäisi jo olla tuttua. Onhan saavutettavuudesta puhuttu jo pitkään.

Kokemusteni perusteella saavutettavuus verkkokaupoissa kuitenkin vaihtelee merkittävästi.

Muistutuksena vielä kerran: Lain vaatimus verkkokauppojen saavutettavuudesta tulee koskemaan edellä mainituin poikkeuksin myös yksityisiä verkkokauppoja 28.6.2025.

Ja sitä ei pitäisi edes tarvita mainita, että 28.6.2025 tulee pian. Ainakin kun vertaa sitä aikaan, joka minkä tahansa verkkopalvelu saavutettavuuden testaamiselle ja tuleville korjaustoimille tulee varata.

Mitkä asiat verkkokaupassa toteuttavat saavutettavuutta?

Saavutettavuuden mittareina käytetään yleisesti WCAG-ohjeiston onnistumiskriteereitä. Niitä ei kuitenkaan pidä tulkita sellaisenaan, vaan miten ne tukevat WCAG-ohjeiston periaatteiden toteutumista. Näitä periaatteita ovat:

  • Havaittavuus
  • Hallittavuus
  • Ymmärrettävyys
  • Toimintavarmuus

Havainnollistaen voin sanoa, että Havaittavuuden periaatteen toteutuminen tarkoittaa sitä, että jokainen käyttäjä kykenee havaitsemaan ja erottamaan kaupan sisällön riippumatta siitä millä laitteella tai tavalla käyttää verkkokauppaa. Hallittavuuden periaatteen toteutuminen edellyttää, että kaupan sisältöä ja toimintoja voi käyttää ja kaupan sisällössä navigoida esimerkiksi ilman hiirtä. Kaiken sisällön tulee olla saavutettavissa vaikkapa pelkkää näppäimistöä käyttäen. Mainittakoon, että yleiset avustavat teknologiat kuten ruudunlukusovellukset ja esimerkiksi päähiiri tukeutuvat näppäimistörajapinnan käyttöön. Ymmärrettävyydellä tarkoitetaan sekä sisällön, tekstien että linkkien kielellistä ymmärrettävyyttä, mutta myös toimintojen, lomakkeiden, ostoskorin tms. loogista ja intuitiivista toimintaa. Toimintavarmuus edellyttää sitä, että sisällön käyttäminen on mahdollista esimerkiksi mainituilla avustavilla tekniikoilla.

Hyvä verkkokauppa

Hyvä verkkokauppa mahdollistaa asiakkaille haluttujen tuotteiden helpon löydettävyyden, vertailun ja ostokokemuksen. Saavutettavuus ei ole erillinen hyvästä käyttökokemuksesta vaan samat asiat, jotka tekevät verkkokaupasta saavutettavan henkilöille, joilla on henkilökohtaisia käyttöä vaikeuttavia toimintaesteitä, tekevät kaupasta samalla paremmin toimivan ja mukavamman käyttää kaikille käyttäjille. Ja kukapa sitä ei haluasi.

Varmistamalla verkkokauppasi saavutettavuuden hyödyt markkinoilla myös siksi, että saat kilpailuetua paremmin toimivalla kaupalla, saat lisää asiakkaita ja laajemman asiakaskunnan, kasvatat kauppasi brändiä ja parempaa mainetta.

Miten alkuun?

Saavutettavuus ei näy päällepäin! Vain pahimmat saavutettavuuden puutteet näkyvät.

Kaikki alkaa testauksesta. Verkkokaupan saavutettavuus on testattava kattavasti eri selaimilla ja avustavilla tekniikoilla sekä työpöytänäkymässä että mobiilissa. Tätä me teemme.

Testauksesta saat kattavan raportin, jossa on listattu havaitut saavutettavuuspuutteet niiden kriittisyyden mukaan, kerrottu esimerkein miten puute vaikuttaa käyttäjiin, listattu mitä WCAG-kriteeriä puute koskee ja annettu korjaussuositus siitä, miten tilanne pitäisi korjata.

Saavutettavuuden arviointi ei ole arpapeliä eikä mielipidekysymys. Kyse on tarkasta, monipuolisesta sivuston käytettävyyden ja toiminnan, sisällön sekä tekniikan testaamisesta.

Kiinnostuitko?

Me Corelliassa teemme saavutettavuustestauksia vankalla kokemuksella. Niin isot kuin pienetkin sivustot ja verkkokaupat hyötyvät testauksesta ja sen seurauksena tehdyistä korjaustoimista. Älä jää odottamaan tulevaa juhannusta vaan toimi heti. Ota yhteyttä ja kerro millaisesta sivustosta tai verkkokaupasta on kyse, niin kerromme tarkemmin miten voimme palvella.

Voit olla yhteydessä suoraan minuun (joka näitä testauksia teen) kari@corellia.fi tai Corellian myyntitiimiin myynti@corellia.fi

Tutustu myös saavutettavuuskoulutuksiimme