Sellaisella ikävällä asialla taas muistuttelen, että siirtymäaika päättyy ja deadline lähestyy.
On siis se aika, että saavutettavuusvaatimusten siirtymäajoista viimeisinkin loppuu ja tästä eteenpäin saavutettavuuden pitäisi olla jo täydessä toiminnassa. Kun lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta säädettiin, asetettiin lain voimaantulolle siirtymäaikoja. Vertailuajankohtana oli 23.9.2018, jota aiemmin julkaistut sivustot olivat ns. vanhoja sivustoja ja sitä uudemmat uusia sivustoja.
Koska sivustoihin tarvittavat tekniset muutokset saattoivat olla merkittäviäkin annettiin vanhoille sivustoille hieman enemmän aikaa korjata mahdolliset puutteet. Niiden osalta siirtymäaika päättyi viime vuoden syksyllä, 23.9.2020. Uudemmissa sivustoissa saavutettavuus olisi pitänyt jo osata ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa ja niille siirtymäaikaa annettiin vain vuosi, joka päättyi 23.9.2019. Viime vuodenvaihteessa päättyi eräiden lain velvoittamien organisaatioiden siirtymäaika ja jäljelle jäi ainoastaan mobiilisovellukset.
Mobiilisovelluksilla on siirtymäaikaa enää tämän vuoden juhannukseen. Tai oikeastaan ei ihan sinnekään asti vaan 23.6. saakka. Mutta sitten kun mobiilisovelluksetkin on viimein saatu saavutettaviksi voi hyvällä mielellä lähteä juhannuksen viettoon. Eikös.
Mobiilisovelluksissa saavutettavuus on sikäli hankalampaa, että se on puhtaasti applikaation kehittäjien vastuulla ja vaikutusvallassa. Sovelluksissa ratkaisevaa onkin se, miten tekniikka on toteutettu. Toisin kuin verkkosivustoissa, mobiilisovelluksissa on vähemmän sisällöntuottajien itse lisäämää sisältöä ja sellaista mihin voisi vaikuttaa itse. Toki sovelluksissa, jotka näyttävät muualla tuotettua sisältöä, on sisällöntuotannossa varmistettava sen saavutettavuus.
Mobiilisovelluksissa saavutettavuuden testaus on myös vaativampaa kuin tavallisilla verkkosivuilla. Käyttäjän tulee hallita mobiililaitteen helppokäyttöisyysasetukset ja ruudunlukijan käyttö. Tämä ei yleensä normikäyttäjiltä luonnistu vaan siihen vaaditaan kokenut testaaja.
Mobiilisovellusten saavutettavuustestausta Corelliassa
Me Corelliassa teemme saavutettavuustestauksia myös mobiilisovelluksille. Testauksen suorittaa erittäin kokenut saavutettavuusasiantuntijamme Virpi, jolle saavutettavuus mobiililaitteissakin on omasta kokemuksesta tuttua. Mikäli haluatte varmuuden mobiilisovelluksenne saavutettavuudesta, voimme sen auditoida. Ole yhteydessä joko minuun kari@corellia.fi tai suoraan myyntitiimiimme tarjouksen pyytämistä varten myynti@corellia.fi
Saavutettavuus vaatii jatkuvaa ylläpitoa
Vaikka lain voimaantulon siirtymäajat ovatkin kohta ohi ja palvelut on pyritty tekemään saavutettaviksi, ei aihe katoa mihinkään. Lain voimaantulon seurauksena saavutettavuus on pyritty toteuttamaan sivustojen sekä palveluiden tekniikassa ja sisällössä. Tämä ei kuitenkaan riitä. Saavutettavuuden toteutumista tulee seurata jatkuvasti, uuden sisällön luomisessa on varmistettava saavutettavuus ja mm. saavutettavuusselostetta on päivitettävä säännöllisesti. Tämä edellyttää sitä, että kaikki julkaisun tuottamiseen osalliset ymmärtävät omassa roolissaan sen, miten saavutettavuutta toteutetaan. Uusille työntekijöille on koulutettava aihetta eikä kertaus ole pahitteeksi konkareillekaan. Aina löytyy jotain uutta.
Eli saavutettavuus ei ole tai ollut mikään hetkellinen muokkaus sisältöihin vaan jatkuvaa aiheen huomioimista. Vaikka aihe on tullut jo tutuksi ei sitä voi jättää sen varaan että johan se on tehty. Ei, vaan saavutettavuudesta on tullut osa meidän jokaisen arkea tästä eteenpäin ja hyvä niin. Saavutettavuus on vain hyväksi.