Kesäkampanjamme on jälleen käynnistynyt

Saat hintaetua 4.6.-16.8. runsaasta kurssivalikoimasta – tutustu tarkemmin ehtoihin ja kursseihin täältä!

Järjestämme 26.9. suositun Saminarium -tietoturvaseminaarin, ilmoittaudu kesäkuussa ja saat seminaarista early bird -ilmoittautujan edun!

Search

QR koodilla kävijöitä sivulle

QR –koodi on helppo tapa houkutella sivustolle kävijöitä. Helppous perustuu siihen, että asiakkaan ei tarvitse kirjoittaa webbisivun URL –osoitetta selaimeen vaan sivulle pääsee osoittamalla QR-koodia kännykän kameralla (ja soveltuvalla applikaatiolla). 

Koko QR –koodi hyöty realisoituu nimenomaan mobiililaitteiden käyttäjille. QR-koodeja voidaan tulostaa bussipysäkkien mainoksiin, katumainoksiin, leffajulisteisiin, postiluukusta jaettaviin tiedotteisiin, lehtiin ja yleensä mihin tahansa ihmisten nähtäville laitettaviin tulosteisiin tai kuviin. Huomaa, että kuva voi olla myös sähköisessä muodossa. QR –koodin voi siis lisätä verkkosivulle, gallerioihin, infotauluihin, sähköisiin julkaisuihin (lehtiin, pdf-tiedostoihin) ym.

QR -koodilla monta mahdollisuutta

QR –koodilla voidaan jakaa url –osoitteita, ohjata kävijä suoraan selaimella halutulle sivulle, jakaa yhteystietoja ja tallettaa ne käyttäjän yhteystietoihin, näyttää vapaamuotoista tekstiä ym. Käyttötapoja on monta mutta kaikkia yhdistää käyttötilanne. QR –koodi on suunnattu mobiililaitteille ja hyöty käytöstä saadaan vain mobiililaitteilla!

Tähtää mobiilikäyttäjiin ja unohda mobiilikäyttäjät – FAIL

Web-osoitteiden jakamisessa QR –koodi on erinomainen helpotus mobiilikäyttäjille. QR –koodin kuvaaminen on näppäimistöä helpompi tapa antaa syötettä laitteelle. Tällaisia innovatiivisia ja käyttäjiä helpottavia syötetapoja tulisi hyödyntää enemmän.

Koska QR –koodatun URL-osoitteen koko idea on helpottaa käyttäjän sivuille saapumista, tulisi kohdesivun olla erityisesti mobiililaitteille optimoitu. Responsiivinen!

Tein pikaisen tutkimuksen käymällä läpi muutamia valokuvausaiheisia lehtiä. Brittiläisiä sellaisia. Järkyttävä lopputulos oli se, että runsaasti käytetyistä QR-koodatuista URL-osoitteista vain yksi johti mobiililaitteessa edes kohtuullisesti näkyvälle sivulle!

Ajattele käyttäjiäsi – palvele käyttäjiäsi

Jos mainos sisältää linkin tuotteen valmistajan / myyjän sivuille on sen sivun yksinkertaisesti oltava optimaalisesti luettavissa laitteella, jolla sivulle tullaan. QR-koodatuista osoitteista saapuvista käyttäjistä on noin 100% mobiililaitteella saapuvia.

Käytännössä mainostaja varmistaa huonon käyttökokemuksen kaikille mainokseen tarttuneille potentiaalisille asiakkaille. Jos joku pystyy perustelemaan minulle miten tämä edistää myyntiä, otan mielelläni mielipiteitä vastaan. Jos olet kanssani samaa mieltä siitä, että homman voisi hoitaa paremmin, perehdy responsiiviseen websuunnitteluun.

Ainakin kampanjasivu responsiiviseksi

Jos ja kun teette mainossivuja ja laitatte mainokseenne linkin verkkosivulle, niin tehkää nyt edes siitä yhdestä sivusta mobiililaitteille optimoitu. Ei se ole niin vaikeaa. Ja jos tuntuu, että tarvitset siinä apua, niin kysy. Tässä on yksi selkeä yhteys siihen miksi printtimainontaakin suunnittelevan tulisi ymmärtää webin tekemisen perusteet.

Ettei vesitetä sitä kampanjaa huonolla viimeistelyllä.

Zeiss sivusto katsottuna iPhonella