Black Week -kampanja käynnissä!

-50% valikoiduista kursseista 25.11.-6.12. 👉tästä kampanjasivulle!

Tekoälyn hyödyntäminen viestinnässä ja sisällöntuotannossa

Keinoäly! Mennyt vuosi on ollut aika lailla käänteentekevä monella tapaa liittyen tietotekniikkaan tietotyön tekemiseen. Keinoäly, josta on pitkään puhuttu mullistavana läpimurtona, tuli lopulta kaiken kansan ulottuville ja kokeiltavaksi -22/23 aikana. Generatiivisen tekoälyn sovellukset kuten Chat GPT ja Bing Chat, Midjourney, Dalle-e, Adobe Firefly ja monet, monet muut, ovat mullistamassa niin tiedonhakua ja sen jäsentämistä, tekstituotantoa, kuvien käyttöä ja graafista suunnittelua ja ylipäätään sisällöntuotantoa kokonaisuudessaan tavalla, joka nopeudellaan ja mullistavuudellaan ällistyttää ja hämmentää.

Uudet työkalut ovat joko ilmaisia, tai hyvin edullisia ja ne integroituvat myös jo tuttujen työkalujen sisään. Käytätkö Edge-selainta? Sinulla on siis käytössäsi tekoälyn voima Copilotin tai Bing Chat Enterprisen muodossa. Copilotilla/Bing Chatilla voit hallita tiedonhakua tai luoda tekstiä tai kuvia ja grafiikka paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin aikaisemmin. Oletko Photoshop tai Illustrator-käyttäjä, tai ylipäätään Adobe-lisenssin haltija? Jos olet, sinulla on mainiot keinoälyvimpaimet kuva- ja grafiikkasisältöjen tuottamiseen tai muokkaamiseen, joko Firefly-palvelussa tai Photoshopin ja Illustratorin sisällä.  Canvassa on omat mahdollisuutensa keinoälyn hyödyntämiseen. Viikonloppuna luin X-viestipalvelusta (ent. Twitter), että jopa Paintiin on tullut keinoälyllä luomisen mahdollisuudet!

Masentavat businesslatteudet kuten ”paradigman muutos” tai ”tietotyön vallankumous-xyz”, siis muuntuvat todellisuudeksi häkellyttävällä tahdilla. No mitä tämä sitten tarkoittaa? Loppuuko viestijöiltä, graafikoilta, kuvantekijöiltä jne. hommat? Vaikea siihen on sanoa varmasti mitään, mutta se tekoäly ei varsinaisesti ole se joka yksittäisen sisältöammattilaisen työtilannetta horjuttaa, mutta kollega, joka osaa niitä oikein hyödyntää voi hyvinkin tehdä niin. Niin kuin kaikessa ammattimaisessa tekemisessä, kannattaa käyttää oikeita työkaluja kulloiseenkin tilanteeseen, mielellään taitaen ja tehokkaasti. Tekoälyn hyödyntämättä jättäminen on hiukan sama kuin päättäisit kokkailla toinen käsi selän taakse sidottuna. Mahdollista kyllä, mutta ei millään tavalla järkevää!

Tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia viestijälle ja sisällöntuottajalle

Muutamia esimerkkejä:

Ideointi: Olet esimerkiksi kirjoittamassa blogia tai kolumnia sisustusjulkaisuun pikkujouluaikaan liittyen ja et löydä ideaa. Silloin voi kääntyä tekoälyn puoleen ja kysyä ideoita siltä:

Keinoäly generoi pyydettäessä ideoita artikkeliotsikoiksi. Mainio konsti tyhjän paperin ahdistuksen nujertamiseen

Kuvittaminen: Tarvitset kuvia artikkeliin/blogiin, kuvapankkikuvat on jo ”nähty”. Ota tekoäly avuksi ja pyydä sitä luomaan uusia kuvia:

Kolmen eri keinoälyn tuotokset kehotteella: ”A wall made up of terrarium jars, inside each jar is a different Christmas themed world, fairy lights light the scene, soft, bokeh, mystical”

Tiedon jäsentäminen ja referointi: Sinun pitää lukea laaja raportti ja tarvitset tiivistelmän pääkohdista. Voit pyytää tekoälyä perkaamaan ydinkohdat esiin. Toki haluat itse sitten tehdä viimeistelyn ja lopullisen version:

Esimerkissä Chat GPT tekee pyydettäessä tiivistelmän nettilinkin takaa löytyvästä PDF-tiedostosta käyttäen PDF-lisäosaa. Tämä on vain yksi monista eri sovellutusmahdollisuuksista.

Oikoluku ja kielenhuolto: Koska allekirjoittanut oli keskinkertainen äikänoppilas, on mahtavaa että voin hyödyntää keinoälyä tekstinhuollossa, kääntämisessä tai vaikka vaan kohteliaan ja asiallisen sähköpostin muotoilussa. Tai vaikkapa tätä blogia kirjoittaessa ;).

Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, tässä vain muutamia poimintoja! Mikäli olet vielä arkaillut tekoälykelkan kyytiin hyppäämistä, olen laatinut tehokkaan lyhytkoulutuksen jossa saat tarpeelliset perustiedot aloittaaksesi  viestinnän ja sisällöntuotannon tehostamisen keinoälyn avulla! Katso lisätietoja täältä: Tekoälyn hyödyntäminen viestinnässä ja sisällöntuotannossa -kurssi