Saavutettavuuskouluttaja Kari Selovuo Ja Paljon Eri Hymiöitä.

Emojit ja saavutettavuus

Hymiöt ovat osa viestintää halusit tai et. Niitä käytetään nykyään jopa virallisluonteisissa viestissä. Tai ainakin myös asiakkaiden kanssa ja  mikä ettei. Hymiöt ovat helppo tapa ilmaista jotain mikä olisi ilmiselvää kasvokkain viestittäessä mutta jää puuttumaan kirjoitetusta viestistä.

Kasvokkain viestittäessä äänensävy, painotus, ilmeet ja kehonkieli  auttavat ilmaisemaan sanojen todellista merkitystä – sitä mitä sanotaan. Kirjoitetusta viestinnästä nämä jäävät pois. Tämä on yksi syy verkossa tapahtuvaan mielensä pahoittamiseen, vastaan sanomiseen ja toisen viestin väheksymiseen. Tosin usein tuntuu siltä, että osa ihmisistä haluaa ymmärtää lukemansa väärin vain saadakseen syyn pahoittaa mielensä ja hyökätä vastaan. Näihin henkilöihin hymiötkään tuskin auttavat mutta aina voi kokeilla.

Emojit ja ruudunlukijat

Ruudunlukijat tunnistavat emojit tai ainakin suuren osan niistä ja lukevat emojin kohdalla ennalta määritellyn tekstin. Tämä teksti voi olla tarkoitukseesi sopiva tai sitten ei. Paras tarkistaa merkitys ennen käyttöä.

Ohjeita emojien käyttöön

Emojit ovat digitaalisia ilmeitä, joilla voidaan esittää monia asioita. Ne voivat tukea viestin merkitystä ja tarkoitusta, lisätä tunnetta tai olla muuten vain hauskoja. Niiden käyttö ei ole vastoin saavutettavuutta mutta käytössä tulee noudattaa joitain sääntöjä jotta teksti säilyisi luettavana ja saavutettavana.

Älä korvaa sanoja emojeilla

Sanojen sijaan käytettynä ei voi olla varma siitä miten vastaanottaja ne tulkitsee ja ymmärtää. Ruudunlukijan lukemana emojin merkitys lauseen keskellä voi olla vaikea ymmärtää tai ruudunlukijan lukemana merkitys ei olekaan sitä mitä tarkoitit.

Älä käytä emojeja ainoana keinona viesti merkitystä

Koska emojin merkitys voi luettuna olla eri kuin miten sen kirjoittaja on mieltänyt  ja tarkoittanut, on syytä varmistaa, ettei synny väärin käsityksiä. Älä siis luota emojiin ainoana keinona osoittaa tunnetta tai merkitystä. Varmista oikea merkitys aina tekstissä ja käytä emojia vain lisänä.

Käytä vain yleisesti ymmärrettyjä ja tuttuja emojeja

Kaikki emojit eivät ole merkitykseltään tuttuja tai ilmiselviä. Väärinymmärryksiä on tapahtunut ja epäilen, että tulee tapahtumaan. Emojit ovat osa Unicode merkistöä ja voit käydä tutustumassa eri emojiin unicode.org sivuston emojilistauksessa. Kaikki emojit listattuna (avautuu uuteen välilehteen)

Älä lisää emojeja lauseen keskelle

Ruudunlukijan lukemana emojit ovat helpoiten ymmärrettävissä jos ne lisätään virkkeen jälkeen. Keskellä tekstiä luettuna emojin ruudunlukijateksti voi olla hankala ymmärtää.

Älä toista emojia rivillä

Vaikka kuinka haluaisit sanoa jotain ei moneen kertaan toistettu emoji ole silti siihen hyvä ratkaisu. Kirjoita viestisi merkitys tekstiin ja lisää yksi sitä kuvastava emoji tekstin perään.

Älä käytä listaa eri emojeja

Voi olla hauska muodostaa omia merkityksiä listaamalla erilaisia emojeja peräkkäin. Voit toki käyttää niitä kun tunnet vastaanottajan mutta saavutettavuuden näkökulmasta se ei ole hyvä tapa toimia. Monen eri emojin ruudunlukijatekstin kuunteleminen peräjälkeen voi olla vaikea ymmärtää viestin merkitystä.

Älä käytä emoticon merkkisarjoja

Emoji vai emoticon? Emoticon on se entisaikojen hymiö ajalta jolloin ei vielä ollut  oikeita kuvamuotoisia emojeja eli merkkejä peräkkäin kuten kaksoispiste ja sulkumerkki : ) Nämä eivät ole ruudunlukijalle ymmärrettäviä ja lisäksi ne pitää lukea ”kyljellään”.

Entäs muu saavutettavuus

Olen edellä kertonut emojien saavutettavuudesta ruudunlukijan kannalta mutta ne vaikuttavat saavutettavuuteen muillakin tavoin. Saavutettavuus on laaja käsite ja tarpeen saavutettavalle sisällölle voi aiheutua monesta muustakin syystä kuin aistien toiminnnan vajavuudesta. Suurin tarve saavutettavuuteen aiheutuu erilaisista kognitiivisista toimintaesteistä. Emojit eivät ole omiaan helpottamaan tekstin ymmärrystä, joten ole tarkkana sisällön suhteen.

Lopuksi

Omassa viestinnässä ja vastaanottaja tunnettaessa voit käyttää emojeja tai mitä ikinä pidätkään soveliaana. Edeltävien ohjeiden tarkoitus on vain keroa, että emojit toimivat myös ruudunlukijan käytäjille mutta niiden käytössä kannattaa noudattaa annettuja ohjeita.

Kari Selovuo

Kari Selovuo

Kari on Corellian saavutettavuus ja web-tekniikoiden asiantuntija. Karin kiinnostuksen ja koulutusten aiheina on mm. Verkon tekniikat (HTML, CSS ja JavaScript), WordPress julkaisujärjestelmä ja sen käyttö, websuunnittelu, käytettävyys ja saavutettavuus verkossa.

Kari on IAAP (International Association of Accessibility Professionals) jäsen ja sertifioitunut saavutettavuusasiantuntija CPWA (CPACC + WAS)

This Post Has 0 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *